Bol u kostima i zglobovima

Bez obzira na godine ili pol, svako je barem jednom osetio neprijatne bolove u kostima, najčešće u leđima, kolenima, ili u zglobovima šake. Opisani bolovi otežavaju kretanje i čine svaki pokret nepodnošljivim. Kod lekara pacijenti uglavnom stignu sa pretpostavkom da imaju reumu i očekuju da im prepiše lekove koji će neprijatan bol brzo da otklone.

Bolovi_u_ledjimaGlobalni trend starenja svetske populacije između ostalih izazova, povećava faktore rizika po zdravlje, od kojih su među najvećima osteoartritis, osteopenia ) i osteoporoza. Osteoartritis se može javiti u bilo kom zglobu, ali najčešće zahvata zglobove koji nose najviše telesne težine, a to su kolena, kukovi, stopala, šake, donja leđa i vrat. U slučaju ostioartritisa, supstanca koja odvaja kosti jedne od drugih i oblaže zglob počinje da se smanjuje. Telo tada pravi mostove od kalcijuma između kostiju, što dovodi do kočenja zglobova. Kao rezultat toga dolazi do ukočenosti, bola i smanjenja pokretljivosti zglobova. U drugoj vrsti artritisa (reumatski artritis) imuni sistem deluje u suprotnom pravcu i napada tkivo zgloba. Rezultat toga je uništavanje zaštitne supstance oko zgloba.

Preporučena ishrana:

Preporučuje se da se ishrana bazira na neprerađenim žitaricama i svežem organskom povrću. Uz to treba znati da je dobro izbegavati (ako imate artritis): patlidžan, papriku, paradajz i krompir. Jedite mnogo više rečne ribe, kao što je losos i umereno uzimajte druge vrste mesa. Koristite razna bilja, morsku so i sok od limuna kao začin i dodatak jelu (izbegavajte vegetu, majonez i senf). Uzimajte voće između obroka umesto čipsa, keksa, čokolade itd. Jedite hranu bogatu kalcijumom, kojeg najviše ima u susamu, zatim u orasima, soji i proizvodima koji se dobijaju od soje (sojino mleko, tofu, soja sos…), žitaricama, povrću i ribi.

Takođe, poželjno je dovoljno i redovno kretanje i vežba, ali samo umereno. Idealno je hodanje, preskakanje konopaca, bagminton, tenis ili trčanje. Plivanje će vam pomoći i u održavanju fleksibilnosti te jačanju mišića koji pridržavaju kosti.

Posebni saveti:

Kod početnih i lakših reumatskih bolova stručnjaci savetuju pacijentima da smanje opterećenje bolesnog zgloba i da ne nose teret u ruci u kojoj se javlja bol. Ukoliko je bol u kičmi, teret uopšte ne treba nositi i preporučuje se pažljivo saginjanje. Korisno je utopljavati zglobove, pa stoga reumatičari treba toplo da se oblače i da stave vuneni zavoj oko bolesnog zgloba. Korisna je i lakša masaža okolnih mišića i blago razgibavanje. Preporučujemo i kupke u mlakoj vodi i trljanje kože oko obolelog mesta peškirom. Ljudi koji su gojazni trebalo bi postepeno da smanje kilograme.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

:alien: :angel: :angry: :blink: :blush: :cheerful: :cool: :cwy: :devil: :dizzy: :ermm: :face: :getlost: :biggrin: :happy: :heart: :kissing: :lol: :ninja: :pinch: :pouty: :sad: :shocked: :sick: :sideways: :silly: :sleeping: :smile: :tongue: :unsure: :w00t: :wassat: :whistle: :wink: :wub: